محمد جواد عظیمی
1337-1397
محمدجواد عظیمی ترامبانیان فیلسوف، نظريه پرداز و متفکر ایرانی, در تاریخ 29 بهمن ماه 1337 در شهر مشهد چشم به جهان گشود.
وی تحصیلات خود را با فراگیری دروس دینی در حوزه های علمیه شهر مشهد و قم آغاز نمود و همزمان به تحصیلات دانشگاهی در رشته های فلسفه و زیبایی شناسی در دانشگاه های تهران پرداخت. او همچنین در دوره های تخصصی- مطالعاتی متعددی در شاخه های روانشناسی, کیهان شناسی و اختر فیزیک, آسیب شناسی فرهنگی و دین پژوهی… در دانشگاه ها و مراکز آکادمیک کشورهای یونان, ایتالیا, آلمان و انگلستان شرکت نمود و از محضر اساتید بزرگی بهره برد.
در دهه هفتاد شمسی در بازگشت به شهر زادگاه خود به مدت سه سال سمت ریاست اداره فرهنگی و ادبی اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان بزرگ را بر عهده گرفت. این تنها سمت اداری است که وی در طول حیات خود پذیرفت. به گواه اهل فرهنگ و هنر این استان در دوران ریاست او علیرغم موانع بسیار, تحولات ارزشمندی در عرصه فرهنگ و هنر خراسان به خصوص در زمینه تئاتر و موسیقی رقم خورد…
“او به عشق آموختن و آموزش زیست و عمری را در راه شناختن و شناساندن حقیقت گذراند. قریب به سی سال دانشجویان بسیاری در دانشگاه ها و مراکز علمی مختلف از گنجینه آگاهی وی در گستره وسیعی از دانش ها بهره بردند.
استاد عظیمی در دوران حیات خود هیچ اثر مکتوبی منتشر نکرد. در حالیکه آثار شفاهی او بسیار گسترده و پرشمار می باشند. بهطوریکه می توان از وی به عنوان «متفکر شفاهی» یاد کرد.
هرچند که بسیاری از ایده های نواندیشانه وی که حاصل تآملی ژرف در مفاهیم انسان و جهان و کوشش خستگی ناپذیر او در مسیر روشنگری در زمان حیاتش امکان انتشار نیافت, اما نظریات ساختارشکنانه و آثار ارزشمند او در پنج عرصه بنیادین سازنده فرهنگ انسان شامل فلسفه, علم, دین, هنر و عرفان به همت شاگردان وی در گوشه و کنار دنیا در حال نشر و ارائه به جویندگان راه آگاهی می باشد.
محمد جواد عظیمی در تاریخ پنجم مردادماه ۱۳۹۷ بر اثر بیماری نامشخص در سن ۵۹ سالگی چشم از جهان فروبست. او در قطعه نام آوران بهشت رضای شهر مشهد به خاک سپرده شد.
آنچه از اتوبیوگرافی ام که فکر میکنم ممکن است برای مخاطب ارجمند مفید باشد را اینگونه آغاز میکنم…
پدیدهای که در تمام دوران تحصیل چه در دانشگاه و چه در حوزهی علمیه، همواره ذهن مرا به خود مشغول میکرد و هنوز نیز مرا ترک نکرده است، از اواسط دوران تحصیل در مدرسه آغاز شد:
هستی چیست و انسان کیست؟
بهصورت طبیعی پاسخ مدون و خاصی در دسترس نبود. آنچه ارائه میشد در گسترهی متفاوتی از نگاه دینی، فلسفی، علمی، هنری و عرفانی بزرگان و اندیشمندان بود. در تمام فرازهای متفاوت زندگی تحصیلی و پژوهشیام به دنبال پاسخ به آن دو سؤال در میان این پنج جزء میگشتم. دیری نپایید که دریافتم این پنج جزء، اصلیترین ارکان فرهنگ انسان را میسازند. میزان علاقهی من به فراگیری و جستجو در میان این پنج عنصر، یکسان و بهصورت مساوی بود و نمیتوانستم به یک یا دو جزء از آن قناعت کنم. بهاینترتیب، ضمن احترام به اصول آموزشهای آکادمیک، امکان بروز خلاقیت را در مقید شدن به آن کم میدیدم. با رها کردن خود از آنچه که آن را معلومات خاص و جهتدار میدانستم، تمام تلاش خود را بر غنیسازی نگاه خویش در ارکان اساسی انگارههای دینی، فلسفی، علمی، عرفانی و هنری قرار دادم و آنگاهکه این نگاه به بار نشست، ضمن حضور در خدمت دانشجویان و دانشپژوهان زیادی در دانشکدههای مختلف، بنا به علاقه ی خاص آن عزیزان همواره کلاسهای درس و نشستهای خصوصی نیز داشتهام.
حاصل تلاشی که در آموختن و آموزش داشتهام به من نشان داده است که برای گام نهادن در دنیای فرهنگ انسان باید هر پنج مقولهی دین، فلسفه، عرفان، علم و هنر را شناخت. گرچه بهصورت طبیعی در یک یا دو بخش از آن بیشتر نمیتوان متخصص شد؛ اما ورود مؤثر به دنیای فرهنگ به نگاهی جامع نیاز دارد و بدون این نگاه امکان توفیق کم است.
از آنجاکه در بکگراند تمام موفقیتهای انسان، فعالیت خوب مغز وجود دارد، در فصل کنونی زندگی بیشترین توجه من معطوف به روان پژوهی در گسترهی کارکردهای مغز انسان گردید. بهطورقطع پویش در ساختار توانهای مغز انسان، یکی از زیباترین پویشهای ممکن در گسترهی روان پژوهی است. این پویش از زوایای متفاوتی امکانپذیر است، تاریخ پنج میلیون سالهی تمدن انسان، نمای کاملی از توانهای مغز اوست.
ایده پردازی و عینیت بخشیدن به ایدهها بدنهی تاریخ تمدن انسان را میسازد تدریس دانشبنیان که چگونگی تجسم بخشیدن به ایدهها را به تصویر درمیآورد، سرآغاز تدریس من در گسترهی روان پژوهی قرار گرفت و زمینهی ورود به شناخت جهان معاصر و انسان معاصر را فراهم کرد پس از برگزاری چندین دوره زیر این دو عنوان با ورود به بحث چگونه میتوانیم معاصر شویم وارد تدریس سیستم بهرهوری مغز و خود اکتشافی انسان امروز شدیم، سپس اصلیترین کُدهای برآمده از روانپژوهی و مغز پژوهی های مدرن در راستای دست یافتن به زندگی بهتر با عنوان روانشناسی کُدیک تدریس گردید…
توانهای مغز انسان را باید ناظر بر یکدیگر مطالعه کرد، فقط در این حالت میتوان قدرت واقعی مغز را تا حدودی شناخت و پی به عظمت تفکر آدمی برد. کیفیت حضور من در مجامع علمی و آکادمیک چه در روزهای دریافت و چه در هنگام ارائه، همواره بر این باور بوده است. من توانهای مغز انسان را به این انگیزه در پنج گسترهی تفکر، تجربه، باور، نگرش و زیبایی، پژوهش و واکاوی کردم و هنوز نیز با گذشت چهل سال مشغول به آن هستم. تمام دیالوگهای من چه با اساتید بزرگ و چه با دانشپژوهان گرامی به امید دست یافتن به گسترهی عمیق توانهای مغز انسان بوده است.
فایلهای صوتی، تصویری و نوشتاری موجود از آنچه در مجامع آکادمیک و علمی ارائه کرده ام در پنج شلف متفاوت تقسیم میگردد. این فایل ها که بالغ بر چند هزار ساعت تدریس میشود در عناوین زیر جای میگیرد. عناوینی که حاکی از یک نگاه کلنگر به سازهی توانمندیهای فکری انسان است. مروری کوتاه بر این فایل ها خواهیم داشت:
الف: فایل تفکر (درس گفتارهای فلسفی)
1- شناخت فلسفه یا چیستی تفکر
2- آشنایی با فلسفه غرب
3- هستیشناسی عقلانی تجربی
4- نگرشهای پیچیده
5- انسان، طبیعت، تفکر
6- اپستمولوژی یا معرفتشناسی
ب: فایل تجربه (درس گفتارهای علمی)
1- چیستی یا فلسفه علم
2- متدولوژی یا روشهای متدیک
3- متد بهتر اندیشیدن یا سایکوسایبرنتیک
4- مبانی امروز در روانشناسی عمومی
5- روانشناسی اگزیستانسیال
6- روانشناسی کدیک
7- سیستم بهرهوری مغز
8- ترمینولوژی اقتصاد
9- تیپولوژی موفقیت در اقتصاد
10- بلوکهای فکری موفقیت در اقتصاد
11- روانشناسی خویش در عرصه کار
12- روانشناسی رُکود
ج: فایل باور (درس گفتارهای دینی)
1- فلسفه دین یا چیستی الهیات
2- تئولوژی یا الهیات عصر حاضر
3- قرآنپژوهی متدیک
د: فایل نگرش (درس گفتارهای عرفانی)
1- تکنیک های فرا اندیشی
2- سیستمهای خود اکتشافی
3- درک زبان طبیعت
4- شناخت جهان معاصر
5- شناخت انسان معاصر
6- مبانی رشد شخصیت انسان
هـ : فایل زیبایی (درس گفتارهای هنری)
1- فلسفه یا چیستی هنر
2- استتیک یا زیباییشناسی
3- سبکشناسی کلاسیک و مدرن
4- مبانی خلاقیت هنری
5- انسان طبیعت معماری
6- مبانی نظری معماری
7- آشنایی با معماری معاصر جهان و ایران
8- معماری و مدرنیته
9- سیر تحول مجتمعهای زیستی
10- نمایشنامهنویسی و آشنایی با سیستمهای بازیگری
11- آشنایی با روش تحقیق و متد پژوهش
فایلهای ذکرشده حاصل فعالیت های آموزشی و پژوهشی اینجانب در مراکز علمی و آکادمیک خارج از ایران شامل مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی در کشورهای ایتالیا, یونان, آلمان و انگلستان و نیز مراکز علمی ایران از جمله دانشگاه های تهران, مشهد، قم و شیراز و پُرشمار مراکز فرهنگی و پژوهشی خصوصی… میباشد.
این فایلها با همراهی دانشجویان و دانشپژوهان علاقهمند بهصورت مکتوب نگارش خواهند یافت تا پس از تنظیم، تدوین و ویراستاری بهصورت دایره المعارفی از عملکردهای گوناگون مغز انسان منتشر و در اختیار علاقهمندان قرار گیرد تا بتواند در یک نگاه کلنگر ما را تشویق به برداشت خوب از ذخایر بیانتهای توانهای مغزی خویش کند.
محمدجواد عظیمی
Research Foundation Of
Professor Mohammad Javad Azimi
© کلیه حقوق مادی و معنوی در سال 1401 نزد (بنیاد پژوهش و نشر آثار استاد محمد جواد عظیمی) محفوظ می باشد.
Copyright © 2004-2023 Drazimii.ir LLC. All Rights Reserve